Zweirad Union
Zweirad Union

BLUES BIKES  Online classic motorcycle auctions

 

Het is nooit te laat voor een gelukkige jeugd…….

 

Er wordt wel eens gezegd dat de muziek uit de puberjaren de mens het meeste bijblijft. Eigenlijk gaat het dan om alle ervaringen uit die tienerperiode, die vormend zijn en een onuitwisbare indruk achterlaten.  Tijdens de puberjaren maken doorgaans veel jongemannen (en ik sluit de dames niet uit) ook voor het eerst kennis met mechanische voortbeweging. En dat begint niet zelden op twee wielen. Wie kent niet de evolutie van oude brommer > iets nieuwere brommer > opgevoerde brommer > oude motorfiets > iets nieuwere motorfiets? En aan het einde van die voedselketen volgde dan het zweterige bezoekje aan de motorzaak, de tempel van serieuze paardenkrachten. De aanschaf van mijn eerste zware motorfiets staat mij nog bij als de dag van gisteren. Het was een 3 jaar oude Yamaha TX750 in 1976; toen een behoorlijk kanon, vandaag een middenklasse youngtimer en object van verzameling

 

Tussen 1970 en 1980 floreerde de internationale motorfietsenmarkt als nooit tevoren. Veel bijzondere, soms bijna exotische technieken kwamen binnen het bereik van de gewone motorrijder. Vermogens van rond de 70PK, tot die tijd voorbehouden aan middenklasse auto’s, werden opeens beschikbaar op twee wielen. Het was de goedkoopste manier om heel hard te rijden. En dat hebben we geweten……

 

De Japanse fabrikanten waren nieuw op de Europese en Amerikaanse markten en pakten met verve uit. Aanvankelijk met argusogen bekeken, en verguisd door de conservatieve gevestigde orde in de motorwereld. Maar al spoedig werd duidelijk dat er grote stappen vooruit werden gezet op gebieden van betrouwbaarheid, diversiteit, prestaties en consumentvriendelijke prijsvorming.

 

De modellen uit die tijd zijn een interessante mengeling van klassiek en modern. Klassiek in opbouw, nog met een stalen tank op een dubbel wiegframe en aanvankelijk nog met spaakwielen. Maar ook met aluminium vier- en zescilinders, dubbele bovenliggende nokkenassen, waterkoeling, schijfremmen en elektrische start. En met een heel arsenaal aan accessoires en tuning materiaal waarmee iedereen naar eigen smaak en wensen uit de voeten kon.

 

Inmiddels zijn deze youngtimers niet zo jong meer, en zijn ze toegetreden tot de verzamelaars markt. Blues bikes veiling#1 is opgebouwd rondom een privéverzameling die als thema de 70-er en 80-er jaren van de vorige eeuw had. Maar er zijn ook pareltjes aan toegevoegd van oudere datum. Voor al die mensen, die als 17-jarigen draaierig stonden te worden voor de etalage van de lokale motorzaak, bestaat thans de mogelijkheid om hun dromen van toen alsnog, of opnieuw te verwezenlijken. Want uiteindelijk is het nooit te laat voor een gelukkige jeugd.

 

Alle motoren die worden aangeboden, tenzij specifiek anders vermeld, zijn rijdend weggezet maar hebben langere tijd stilgestaan. Ze hebben dus wat gepaste technische aandacht nodig om ze goed aan het lopen en rijden te maken. En er zijn een aantal interessante restauratieprojecten bij. Maar dat vormt doorgaans voor motormensen een niet onbelangrijk deel van de pret.

 

Namens Blues Bikes,

 

Paul Koot

 

Robert Verkroost

Afgelopen veiling

De afgelopen digitale motorfiets/brommer veiling:

 

Start maandag 22 juni 2020

Eind woensdag 8 juli 2020 vanaf 20.00

 

Kijkdag 1 - vrijdag 26 juni 2020 - 9.00 - 12.00

Kijkdag 2 - vrijdag 3 juli 2020  - 9.00 - 12.00 

 

Ophaaldag maandag 13 juli - 9.00 - 12.00 

 

 

 


Lagonda cilinderblok LG6 1935
Lagonda cilinderblok LG6 1935